رزومه نویسی

رزومه نویسی



تاریخ : 1401/3/24 ساعت 01:59






خلاصه مطلب: نحوه نوشتن یک رزومه اصولی برای درخواست کار

 

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم ؟

 

🔴  در رزومه نویسی باید بدانید؛ کسانی که رزومه ها را دریافت می کنند وقت خیلی کوتاهی را صرف این کار می کنند و با یک نگاه می توانند تشخیص دهند که آیا شما واجد شرایط هستید یا نه؟ و معمولا بیشتر از همان یک نگاه را هم وقت صرف نمی کنند چون به کار خود آگاه بوده و می دانند در پی چه اطلاعاتی هستند.

 

🔴  عمده موارد پر اهمیت مورد توجه در رزومه نویسی:

 

الف ) فاکتورهایی که نشان دهنده میزان توانمندی متقاضی هستند مثل : مدرک تحصیلی و سابقه کاری کافی .

ب ) میزان ثبات شخص در جایگاه‌های شغلی قبلی، بنابراین تاریخ دقیق شروع و اتمام همکاری با کارفرمایان قبلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ج ) هم راستا بودن سوابق کاری شما با شغل مورد درخواستتان  که شانس و امتیاز شما را بیشتر خواهد کرد.

 

🔴  دقت بالا در رزومه از الزامات مورد توجه جویندگان کار است. ایشان می بایست در یک پاراگراف و بصورت کوتاه اما شفاف و واضح توانایی های خود را معرفی کنند و از پرداختن به جزئیات غیرضرور بپرهیزند.

 

🔴 توجه به مواردی چون : ( میزان تحصیلات ، سوابق شغلی ، ثبات در مشاغل قبلی و همراستایی مشاغل متقاضی با شغل مورد تقاضا) فاکتورهایی هستند که یک رزومه را قوی و قابل قبول می کنند.

 

نکات مورد توجه :

 

ـ رزومه هر شخص باید متعلق به خو دوی بوده و از کپی یا استفاده از نمونه های اینترنتی جدا بپرهیزید.

ـ در کانادا نیازی به ارسال عکس خود به همراه رزومه ندارید.

ـ کارهای داوطلبانه مهم را به رزومه خود اضافه کنید.

ـ رزومه باید تمیز ، دارای فرمت خاص رسمی و سازماندهی شده نوشته شود.

ـ رزومه خود را فقط بصورت  PDF  ارسال کنید.

ـ اطلاعات تماس خود شامل تلفن و ایمیل شخصی را دقیقا بنویسید.

ـ هدف حرفه ای و شغلی خود را بصورت شفاف و دقیق بنویسید.

ـ برای هر شغل مشخص رزومه جداگانه بنویسید.

 

🔴 بصورت مشروح برخی از نبایدهای رزومه نویسی که یک رزومه کاری قوی را به شدت از ریخت می اندازد ؛ مجددا برمی شماریم:

 

🔺آدرس ایمیل نامناسب

ایمیل شما باید به راحتی قابل خواندن،با تایپ آسان، حرفه ای و غیر توهین آمیز باشد. آدرس ایمیل بر اساس نامتان باشد. نام مستعار، اعداد یا نویسه‌های خاص را حذف کنید.

اطلاعات شخصی غیر ضروری را وارد نکنید.

 

🔺هر گونه جزئیات شخصی مثل سن، وزن، قد، وضعیت تاهل، ترجیحات مذهبی، دیدگاه های سیاسی، یا هر ویژگی شخصی دیگر بحث برانگیز را کنار بگذارید تا از هرگونه سوگیری احتمالی جلوگیری شود.

مهمتر از همه، هرگز شماره بیمه اجتماعی خود را در رزومه خود وارد نکنید.

 

🔺 رزومه را با محدود کردن هر بخش به 5-7 نقطه، خلاصه کنید. این کار اسکن رزومه شما و شناسایی پتانسیل هایتان را برای کارفرما آسان تر می کند.

 

🔺از ضمایر اول شخص ( من ، مرا و ...) استفاده نکنید. رزومه خود را به صورت سوم شخص بنویسید، انگار که توسط شخص دیگری نوشته شده است.

از اشاره ساده و سرسری به مسئولیتهای شغلی خود بپرهیزید. به دیگر سخن؛ وظایف شغلی و دستاوردهای خود را برجسته کنید.

 

🔺 جملات کلی مطرح نکنید:

از ذکر جملات کلی و اظهارات مبهم که اطلاعات ناقص و نامفهوم در اختیار کارفرما قرار می دهد اجتناب کنید. مثال : اظهارات نامشخصی مانند "مسئول بهبود کارایی و صرفه جویی در هزینه" هیچ اطلاعاتی در اختیار کارفرما قرار نمی دهد. تجربه خود را شخصی کنید!

 

🔺 دلایل ترک مشاغل قبلی را ننویسید

هدف اصلی رزومه شما ارتقای خود، مهارت ها، تجربه و دستاوردهای شماست. این باید کاملاً مثبت باشد و بنابراین نباید دلایل ترک را شامل شود زیرا ارزشی به سوابق شما نمی افزاید.

 

🔺 سرگرمی ها یا علایق را در نظر نگیرید:

به دلیل قضاوت های احتمالی و بالقوه کارفرمایان از ذکر سرگرمی هایتان بپرهیزید. اما چنانچه سرگرمی‌های شما به موقعیت شغلیتان مربوط می‌شود، می‌توانید آن‌ها را بگنجانید زیرا ممکن است امتیاز به حساب بیایند.

 

🔺 مطمئن شوید که هیچ غلط املایی یا دستوری وجود ندارد. از شخص دیگری نیز بخواهید آن را بخواند. یک اشتباه املایی ساده در رزومه می تواند تصوری منفی برای کارفرما ایجاد کند. حتی می تواند مانع از به دست آوردن شغل شود. رزومه باید واضح ، صریح و مختصر باشد چون وقتی که کارفرما برای خواندن آن صرف می کند بسیار محدود است؛ هر چه کوتاهتر ، خلاصه تر و شفاف تر بهتر.